لیست اختراعات حسنعلی رسولی


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 1
تاریخ ثبت: 1401/03/09
خلاصه اختراع:

امروزه خودروهاي شخصي و سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي و باربري يكي از عمده‌ترين مصرف‌كنندگان سوخت‌هاي فسيلي هستند. اغلب خودروهاي موجود در اين مجموعه، از موتورهاي درون‌سوز در سيستم پيشرانه خود استفاده مي‌كنند. اساس مكانيزم موتورهاي درون‌سوز تبديل انرژي شيميايي نهفته در سوخت فسيلي به انرژي مكانيكي است. دود خروجي از اگزوز موتورهاي مصرف‌كننده سوخت‌هاي فسيلي يكي از مهم‌ترين علل آلودگي هوا و گرمايش جهان است. آمارها نشان مي‌دهد كه خودروهاي درون‌سوز عامل اصلي توليد اين نوع گازها مي‌باشند. بر همين اساس طي سال‌هاي گذشته طبق قوانين وضع شده خودروسازها متعهد شده‌اند كه در مسير خروج گازهاي توليدي موتور قطعه‌اي به نام كاتاليزور را قرار دهند تا بدين سبب انتشار اين نوع گازها به حداقل برسد. كاتاليزور وظيفه دارد گازهايي همچون هيدروكربن‌هاي نسوخته (HC)، اكسيدهاي نيتروژن (NOX)، و كربن منوكسيد (CO) را به گازهايي از قبيل كربن‌دي‌اكسيد (CO2)، نيتروژن (N2)، اكسيژن (O2) و آب (H2o) تبديل نمايد. پس عملكرد صحيح و مناسب اين قطعه تأثير بسزايي روي كاهش انتشار گازهاي آلاينده خواهد داشت. طبق تحقيقات به انجام رسيده كاتاليزور در دماي°C300 شروع به تبديل گازهاي نامبرده نموده و در دماي C°500 به اوج عملكرد خود مي‌رسد. بر همين اساس عبور دماي كاتاليزور از°C600 عمليات تبديل گازها را با اختلال روبرو مي‌نمايد؛ زيرا افزايش دما شرايط تأثيرگذاري فلزاتي نظير پالاديوم، روديوم و پلاتين را بر روي گازهاي نامبرده محدود مي‌سازد. عدم كنترل دماي كاتاليزور موجب افزايش بيش از حد دماي اين قطعه مي‌شود كه معضلاتي همچون فرسايش زودهنگام، كاهش عمر مفيد و عملكرد نامناسب راه به همراه خواهد داشت. در همين خصوص به جهت كنترل دماي كاتاليزور در بازه دمايي كه بالاترين راندمان را دارد سيستم الكترومكانيكي كنترل دماي كاتاليزور خودرو با قابليت گردش سيال و هدايت هوا پيشنهاد شده است. اين سيستم هوشمند با به‌كارگيري عملگرهاي الكترومكانيكي و ايجاد سازوكارهاي مناسب براي گردش سيال (شامل مدارات انتقال سيال و مخزن) شرايط فني مناسب را براي كاهش دما كاتاليزور فراهم مي نمايد.

موارد یافت شده: 1